Szczegóły wpisu

Trudny wybór lub tylko jeden właściwy

Kamper czy przyczepa? Jeśli zastanawiasz się czy kupić przyczepę, czy kampera, w praktyce oznacza to, że powinieneś choć raz spróbować wyjechać w podróż kamperem i raz holować przyczepę.

Przyczepa posiada wady i zalety. Dlatego warto samemu zrobić sobie bilans korzyści i strat i ocenić funkcjonalność jednego i drugiego rozwiązania.

Przyczepa w połączeniu z samochodem tworzy zespół pojazdów. w praktyce oznacza to, że trzeba przestrzegać bardziej restrykcyjnych ograniczeń prędkości.

Holując przyczepę nie można przekraczać 80km/h. Manewrowanie przy większych prędkościach wymaga sporych umiejętności. Nie da się również wjechać z przyczepą w każde miejsce, ponieważ centra miast, ani wąskie drogi górskie nie są dla nich dostępne.

Co zyskujemy podróżując z przyczepą

W czasie biwakowania na polu kempingowym lub innym wyznaczonym do tego miejscu nie ma problemu z zostawieniem przyczepy i wyruszeniem na wycieczkę objazdową bez zbędnego obciążenia. Daje to przewagę i możliwość wjazdu wszędzie tam, gdzie jest to możliwe dla pojazdów osobowych. Zyskujemy komfort podróżowania bez troski o miejsce noclegowe, choć w przypadku przyczepy raczej korzystamy z pól kempingowych.

W przyczepie jest zawsze więcej miejsca niż w kamperze tych samych rozmiarów. Przyczepy kempingowe są tańsze w zakupie i serwisie od kamperów. To samo dotyczy ubezpieczenia. Nie wszystkie podlegają corocznym badaniom technicznym. Mowa tu tylko o przyczepie lekkiej do 750 DMC.

Przyczepy cięższe wymagają nie tylko okresowego przeglądu, ale również muszą przejść badanie techniczne.

Przegląd techniczny takiego rodzaju pojazdu drogowego ciągniętego przez samochód, ma wiele punktów wspólnych z oceną sprawności auta czy jednośladu. Jednak, co ważne, jako pojazd specjalny przyczepa kempingowa musi być poddawana badaniu technicznemu co roku

W razie kontroli brak przeglądu może skutkować nakazem natychmiastowego odczepiania przyczepy w celu wykluczenia jej z ruchu drogowego. Warto również pamiętać, że dla przyczepy kempingowej trzeba wykupić polisę OC. Jest to również dodatkowy koszt. 

Co kontroluje diagnosta przeprowadzający badanie techniczne przyczepy kempingowej?

Później ocenia się stan kół i osi przyczepy, ogumienia, zawieszenia oraz układu sterowania, a także hamulców, w tym najazdowego. Zatem kontroluje się te elementy, których niesprawność może doprowadzić do uszkodzenia przyczepy, jak również wpłynąć na bezpieczeństwo podróżowania osób w pojeździe ciągnącym kemping.

Sprawdza się również poprawność przytwierdzenie kabiny przyczepy do jej zawieszenia. Następny etap to weryfikacja działania świateł i kierunkowskazów. Przyczepa musi być dobrze widoczna w każdych warunkach, aby nie stanowiła żadnego zagrożenia na drodze.

Kamper, kiedy pada na niego wybór?

Podróżując kamperem dostrzegamy prawie same zalety. Pojazd niewiele ustępuje samochodom osobowym. Nie przekracza 3,5 tony, więc wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Dodatkowo zawsze istnieje możliwość podpięcia dodatkowej przyczepy do kampera i holowanie, np. łodzi albo skutera wodnego, motoru itp.

Kamper do 3.5  może poruszać się praktycznie wszędzie. Podstawową jego zaletą jest posiadanie mobilnego domu 24h na dobę i brak potrzeby powrotu na pole kempingowe. W tym samym czasie możemy dużo więcej zwiedzić, bo nie tracimy czasu na powroty na tzw. miejsce bazowe. Brak konieczności powrotu na bazę zmniejsza zmniejsza zużycie paliwa i koszty z tym związane. Pola biwakowe i promy oferują właścicielom komputerów niższe stawki za wjazd.

Jest niewiele miejsc, gdzie wjazd kamperem do 3.5 tony jest ograniczony. Pojazdy podlegają tym samym przepisom, co inne samochody osobowe. Mogą jej jednak ograniczać gabaryty. trzeba umieć nimi manewrować  w ciemniejszych uliczkach i miejscach parkingowych. Jest to jednak wiele łatwiejsze od próby zaparkowania z przyczepą.

Jedynym minusem przemawiającym za wyższością kamera nad przyczepą pozostaje mniej miejsca niż w przyczepie oraz cena zakupu nowego kamera, jak i z rynku wtórnego. Od 2021 roku ceny pojazdów pozostają na stałym wzroście.

Decyzję o zakupie przyczepy lub kampera należy podjąć samemu w oparciu nie tylko o teoretyczne podstawy, ale i praktyczne doświadczenie zdobyte podczas podróży. Co do zasady można pokusić się o stwierdzenie, że  przyczepa sprawdzi się w krótkich, rodzinnych wypadach nad morze. Kamper zda egzamin na dłuższych wyjazdach w bardziej odległe mniej dostępne rejony.